Nog meer rijplezier, betere prestaties en een lager verbruik: de nieuwe Porsche 911 Carrera

Nog meer rijplezier, betere prestaties en een lager verbruik: de nieuwe Porsche 911 Carrera

Maandag 7 september 2015 —  

Nieuwe motoren, een verder verbeterd onderstel en een nieuw Porsche Communication Management-systeem  

De 911 is sinds tientallen jaren de meest verkochte sportwagen ter wereld en de nieuwe generatie is vastberaden om die suprematie te bestendigen. Met zijn baanbrekende drukgevoede boxermotoren, zijn geëvolueerde onderstel en zijn nog betere evenwicht tussen prestaties en comfort, maar ook met zijn nieuwe entertainmentsysteem, heeft de nieuwe 911 alle troeven in handen om zijn doel te bereiken. Porsche heeft meer dan veertig jaar ervaring op het vlak van turbomotoren, zowel in de autosport als bij de productiewagens, en verzet met de nieuwe motoren van de 911 Carrera de bakens op het vlak van prestaties, rijplezier en rendement. De meesturende achteras, die voor het eerst als optie op de Carrera verkrijgbaar is, breidt zijn dynamische kwaliteiten nog gevoelig uit.

Heel wat uiterlijke kenmerken van de 911 Carrera werden aangepast. Het gaat dan bijvoorbeeld over de nieuwe koplampen met dagrijlichten met vier lichtpunten, andere deurklinken, een hertekende motorkap met verticale lamellen achteraan en nieuwe achterlichtblokken met vierpuntsstoplichten. In het interieur maakt het standaard nieuwe Porsche Communication Management-systeem met Multi-Touch Display-aanraakscherm zijn opwachting. Het biedt veel meer mogelijkheden dan vroeger en is ook nog makkelijker te gebruiken.

 

Nieuwe turbomotoren: 20 pk extra en een lager verbruik

De gloednieuwe 3.0-motor met dubbele drukvoeding zorgt voor nog meer rijplezier en sensaties aan het stuur van de 911 Carrera, die voortaan over 370 pk (272 kW) beschikt. De krachtbron van de 911 Carrera S, die eveneens drie liter groot is, zet voortaan zelfs 420 pk (309 kW) op de achterwielen. In beide gevallen bedraagt de vermogenswinst 20 pk (15 kW). Het hogere vermogen van de 911 Carrera S is het resultaat van aangepaste turbo’s, een specifieke uitlaatlijn en een aangepaste elektronische sturing.

De nieuwe Porschemotoren leveren ook duidelijk meer koppel (allebei 60 Nm extra), waardoor het maximumkoppel nu respectievelijk 450 en 500 Nm bedraagt, volledig beschikbaar van 1.700 tot 5.000 toeren. Deze nieuwe motorengeneratie haalt een maximumtoerental van 7.500 o/m, wat duidelijk meer is dan dat van traditionele turbomotoren, terwijl de klank die van een echte Porschemotor is.

Elke nieuwe 911-generatie biedt betere prestaties en een beter rendement dan de overeenkomstige modellen van de vorige generatie. Naargelang van de versie stijgt het rendement van de motoren van de nieuwe generatie met gemiddeld 12%, wat overeenkomt met een verbruikswinst die tot 1 liter per 100 kilometer bedraagt. De 911 Carrera met de PDK-versnellingsbak verbruikt voortaan slechts 7,4 liter per 100 kilometer (een daling van 0,8 liter/100 km) terwijl de 911 Carrera S met de PDK-versnellingsbak genoegen neemt met 7,7 l/100 km (1 l/100 km minder).

 

De prestaties van de nieuwe 911 zijn indrukwekkend: de 911 Carrera Coupé met de Porsche-Doppelkupplung-overbrenging (PDK) en het Sport Chrono-pack trekt in 4,2 seconden op van 0 naar 100 km/h, wat twee tienden sneller is dan zijn voorganger. De 911 Carrera S met PDK en Sport Chrono-pack doet dezelfde oefening in amper 3,9 seconden (0,2 seconden sneller), waardoor hij de eerste 911 van de Carrera-familie is die onder de magische grens van vier seconden blijft. De topsnelheid van beide modellen ging er ook op vooruit. De 911 Carrera haalt voortaan een top van 295 km/h (6 km/h meer dan voorheen), en de 911 Carrera S haalt nu een topsnelheid van 308 km/h (4 km/h sneller dan zijn voorganger).

Wanneer de 911 Carrera uitgerust is met het als optie verkrijgbare Sport Chrono-pack, beschikt hij voortaan over een gloednieuwe “Mode“-schakelaar aan het stuur, afgeleid van die van de hybride 918 Spyder. De draaiknop biedt de keuze uit vier standen: “Normaal”, “Sport”, “Sport Plus” en “Individual”. Naargelang van de gekozen uitrusting laat deze laatste stand de bestuurder toe vrij de afstelling van zijn 911 te bepalen op het vlak van het PASM, de actieve motorsteunen, de sturing van de PDK-versnellingsbak en de Sport-uitlaatlijn. Wanneer de 911 over een PDK-overbrenging beschikt, is er naast de Mode-draaiknop nog een extra knop, de “Sport Response Button”. Wanneer die wordt ingedrukt, wordt het aandrijfgeheel zo ingesteld dat gedurende twintig seconden een maximale acceleratie beschikbaar is, om bijvoorbeeld in te halen. De ideale versnelling wordt dan ingeschakeld en de motorsturing wordt aangepast om tijdelijk een nog snellere respons te verzekeren.

 

Standaard: het nieuwe PASM-onderstel verlaagt de koetswerkhoogte met 10 millimeter

Op het vlak van rijdynamiek is de 911 Carrera de absolute referentie in de wereld van de polyvalente sportwagens. Bij elke nieuwe generatie verbetert Porsche het evenwicht tussen dagelijks rijcomfort en circuitprestaties. Voor het eerst is het nieuwe PASM-onderstel (Porsche Active Suspension Management), dat de koetswerkhoogte met 10 millimeter verlaagt, standaard op alle Carrera-modellen. Deze technologie zorgt ook voor meer stabiliteit in snel genomen bochten. De nieuwe dempers versterken het comfort, terwijl ze voor een betere respons en een beter rijgevoel zorgen bij een sportieve rijstijl. Rond de nieuwe standaardvelgen met vijf fijne dubbelspaken liggen banden met een lagere rolweerstand die ook beter presteren. De breedte van de achterwielen nam op elke versie toe. De achterbanden van de 911 Carrera S zijn voortaan 305 mm in plaats van 295 mm breed.

De actieve meesturende achteras, een technologie overgenomen van de 911 Turbo en 911 GT3, is als optie verkrijgbaar op de 911 Carrera S. Hij zorgt voor een beter aansnijden van de bochten en voor een grotere stabiliteit wanneer men met hoge snelheid van rijstrook verandert. Tegelijk verzekert hij een grotere wendbaarheid in de stad door zijn 0,5 meter kleinere draaicirkel. Het ontwerp van het stuurwiel van de nieuwe generatie is geïnspireerd door dat van de 918 Spyder. Het standaardstuur heeft een diameter van 375 mm, het optionele GT Sport-stuur slechts 360 mm. Om de dagelijkse bruikbaarheid van de auto nog te versterken voorziet Porsche een hydraulisch systeem dat een beroep doet op in de voorwielophanging geïntegreerde cilinders, die met een druk op de knop de bodemvrijheid vooraan met 40 mm doen toenemen in amper vijf seconden, zodat de onderzijde van de wagen de grond niet raakt.

 

Nieuw Porsche Communication Management-systeem met online navigatie

De nieuwe 911 Carrera-modellen beschikken standaard over de laatste evolutie van het Porsche Communication Management-systeem (PCM), dat online navigatie en stembediening omvat. Het PCM kan bediend worden via het 7”-aanraakscherm dat dezelfde functionaliteiten biedt als een smartphone. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld informatie invoeren door te schrijven op het scherm. Mobiele telefoons en smartphones kunnen via Wi-Fi met het systeem verbonden worden. Een nieuwe in de centrale armsteun verwerkte beugel laat toe de batterij van de telefoon op te laden en zorgt tegelijk voor een optimale signaalontvangst. Een andere nieuwigheid is de mogelijkheid om als optie een iPhone met het PCM-systeem te verbinden via Apple CarPlay.

Voor optimale navigatie biedt het PCM real time toegang tot verkeersinformatie, en garandeert het een dynamische aanpassing van de uitgestippelde route. Voor het eerst zijn ook Google Earth en Google Streetview geïntegreerd. Het PCM beschikt ook over de Porsche Connect-app, die kan gebruikt worden om vanop afstand de functies van de wagen te controleren, bestemmingsinfo voor het navigatiesysteem door te sturen naar het PCM en om toegang te krijgen tot online muziekdiensten van externe bronnen.

 

Nog volledigere nieuwe rijhulpsystemen als optie

De 911 Carrera kan vanaf nu nog nauwkeuriger op ieders individuele voorkeuren afgestemd worden dankzij nieuwe en verbeterde rijhulpsystemen. Zo kan de als optie verkrijgbare automatische snelheidsregelaar zacht remmen wanneer de vooraf ingestelde snelheid overschreden wordt, zoals tijdens een afdaling. De adaptieve snelheidsregelaar ACC (optie) heeft nu een automatische vrijloopfunctie in combinatie met de PDK-versnellingsbak. In een file wordt automatisch ontkoppeld, waardoor brandstof wordt bespaard. De als optie verkrijgbare rijstrookassistent  controleert het achteropkomende verkeer door middel van een radar. In de buitenspiegels geïntegreerde leds waarschuwen de bestuurder voor een voertuig dat zich in de dode hoek bevindt. De actieve veiligheid wordt ook versterkt door een systeem dat de auto na een ongeval automatisch laat remmen (standaard).

 

Lancering in december

De nieuwe Porsche 911 Carrera en Carrera S zijn vanaf 12 december te zien in de Belgische Porsche Centres. Ze worden onmiddellijk gecommercialiseerd.

 

911 Carrera                               99.825 € incl. BTW

911 Carrera S                          114.224 € incl. BTW

911 Carrera Cabriolet               113.135 € incl. BTW

911 Carrera S Cabriolet            127.534 € incl. BTW

 

Veertig jaar turbo-ervaring in competitie en serieproductie

Innovaties en ontwikkelingen die worden onderworpen aan de extreme omstandigheden van de autosport en zo hun deugdelijkheid bewijzen, vinden altijd hun weg naar de productiemodellen. De competitie vormt de best denkbare testbank voor de nieuwe motoren van Porsches productiemodellen. Voor de ontwikkeling van zescilinder-turboboxermotoren kan Porsche bogen op meer dan 40 jaar ervaring. Zo werd de drukvoeding met wastegate in 1972 voor het eerst gebruikt op de 917/10-competitiewagen en was ze twee jaar later beschikbaar op een seriemodel: de eerste 911 Turbo. Nog in 1974 werd voor het eerst koeling van de inlaatlucht voor de turbo gebruikt op de 917/10. In 1977 maakte deze technologie haar opwachting op de 911 Turbo 3.3. Andere grote stappen in de ontwikkeling van de technologie van Porsches turbomotoren waren de sequentiële drukvoeding met twee in serie geschakelde turbo’s (geïntroduceerd op de supercar 959), de biturbo-drukvoeding met twee parallelle turbo’s (gecommercialiseerd op de 911 Turbo type 993) en de variabele inlaatkleppen (voor het eerst gecommercialiseerd op de 911 Turbo type 996).

Porsche Press Conference from the Frankfurt Motor Show 2015

The new 911 Carrera – Ever ahead

Porsche Connect
Porsche Connect