Porsche Mission E: 600 pk, 500 kilometer rijbereik, 15 minuten om de batterij te laden

Porsche Mission E: 600 pk, 500 kilometer rijbereik, 15 minuten om de batterij te laden

Maandag 21 september 2015 —  

Wereldpremiière voor de eerste elektrische vierzitsconceptcar van Porsche
 

Met de Mission E onthulde Porsche op het salon van Frankfurt de allereerste volledig elektrische vierzitssportwagen uit zijn geschiedenis. Deze conceptcar koppelt de unieke stijl van Porsche aan een innovatieve aandrijving van 800 volt. Met zijn vier deuren en evenveel individuele stoelen, een vermogen van ruim 600 pk (440 kW) en een rijbereik van meer dan 500 km gooit deze fascinerende sportwagen hoge ogen. De Mission E is voorzien van zowel vierwielaandrijving als vierwielsturing en accelereert in amper 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De batterij heeft bovendien slechts 15 minuten nodig om voor 80% volgeladen te worden. Het dashboard past zich automatisch aan de zithouding van de bestuurder aan, terwijl de instrumenten bijzonder intuïtief bediend kunnen worden met oog- en handbewegingen. Bepaalde instrumenten laten zich zelfs aansturen met hologrammen.

De aandrijflijn van de Mission E is gloednieuw. Twee synchroonmotoren met permanente magneet (PMSM), die verwant zijn met degene die de 919 Hybrid dit jaar naar de overwinning op de 24 Uren van Le Mans stuwden, verzekeren de aandrijving alsook de energierecuperatie tijdens het remmen. Samen leveren ze een vermogen van ruim 600 pk, wat de Mission E in staat stelt om in 3,5 seconden naar 100 km/h te snellen en de kaap van 200 km/h te ronden in minder dan 12 seconden. Deze hoogefficiënte synchroonmotoren bieden nog een ander voordeel: zelfs na diverse, snel op elkaar volgende acceleraties kunnen ze altijd hun maximumvermogen leveren. Dit vermogen wordt op het wegdek overgedragen via een vierwielaandrijving met Porsche Torque Vectoring, een systeem dat het koppel automatisch verdeeld over de verschillende wielen. De vierwielsturing staat dan weer borg voor een maximale nauwkeurigheid en sportiviteit. De Mission E is ook geknipt voor het circuit, getuige het feit dat hij de Nordschleife van de Nürburgring kan afleggen in minder dan acht minuten.

Met het oog op een dagelijks gebruik kan de Mission E meer dan 500 km rijden met een volle batterij. Slechts een kwartiertje volstaat om deze voldoende op te laden voor een rijbereik van 400 km. Dat is mogelijk dankzij de innovatieve 800 V-batterijtechnologie van Porsche. De huidige elektrische auto’s werken met een spanning van 400 volt; door deze waarde te verdubbelen, kan de laadtijd aanzienlijk worden ingekort en het gewicht beperkt. Een mobiel paneel op de linkervoorvleugel geeft toegang tot het laadcontact van het baanbrekende “Porsche Turbo Charging”-systeem. Deze 800 V-poort laadt de batterij voor 80% op in ongeveer 15 minuten -  een record voor een elektrisch voertuig. De batterij kan ook worden opgeladen aan een klassieke paal van 400 volt, of thuis in de garage dankzij een inductielaadsysteem. Het volstaat om de Mission E te parkeren boven een in de vloer geïntegreerde spoel die de elektriciteit zonder kabel of wat dan ook overdraagt naar een andere spoel die zich in de bodem van de auto bevindt. 

Net als de sportwagens van Porsche wordt de Mission E gekenmerkt door een lichtgewichtconstructie, een ideale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. De geïntegreerde batterij is van het meest recente lithium-iontype en strekt zich uit over de hele lengte van de bodem tussen de voor- en de achteras. Het gewicht van de batterij wordt op die manier gelijkmatig verdeeld, wat zich in een optimaal evenwicht vertaalt. Deze architectuur staat ook borg voor een erg laag zwaartepunt. Het koetswerk maakt gebruik van aluminium, staal en met koolstofvezel versterkte polymeren. De Mission E rust op velgen uit carbon, omhuld door brede banden van 21 duim vooraan en 22 duim achteraan.

Het interieur van de Mission E koppelt traditioneel Porsche-design aan een futuristische insteek. De volledig elektrische aandrijving maakte het mogelijk om de binnenruimte helemaal te herinterpreteren. Door de afwezigheid van een transmissietunnel kon het interieur volledig worden opengewerkt om een ruimtelijke indruk te creëren. Voor de vier afzonderlijke stoelen vonden de designers inspiratie bij de kuipjes die in de racerij worden gebruikt. Ze zijn niet alleen bijzonder licht maar bieden ook een optimale zijdelingse steun bij een dynamische rijstijl. Het dashboard is al even innovatief als de rest van de auto. Het is onderverdeeld in twee driedimensioneel structurerende zones en versterkt de indruk van lichtheid. Het bovendeel bevat de weergaveschermen voor de bestuurder en tussen de twee secties strekt zich een holografisch display uit tot aan de passagierszijde. Op dat display verschijnen personaliseerbare apps, die gerangschikt zijn volgens prioriteit en in een virtuele ruimte met driedimensionaal effect zweven.

Concept Study: Mission E – Tribute to tomorrow.

Porsche at the IAA 2015: Design of the Concept Study Mission E