Titelstrijd beslist in FIA World Endurance Championship (WEC)

Opdracht volbracht – Porsche wint wereldtitel constructeurs met 919 Hybrid

Porsche is opnieuw wereldkampioen. Het sportwagenmerk uit Stuttgart-Zuffenhausen verzekerde zich met de Le Mans Prototype Porsche 919 Hybrid op één race voor het einde van het seizoen al van de constructeurstitel in het FIA Wereldkampioenschap Endurance. In de 6-urenrace van Shanghai afgelopen weekend eindigden de rijderstrio’s Timo Bernhard (DE)/Brendon Hartley (NZ)/Mark Webber (AU) en Romain Dumas (FR)/Neel Jani (CH)/Marc Lieb (DE) op de eerste en vierde plaats, wat Porsche 38 punten opleverde. Met een voorlopig totaal van 301 punten kan de Duitse sportwagenconstructeur tijdens de laatste wedstrijd in Bahrein op 19 november niet meer ingehaald worden door Audi (222) of Toyota (207).

 

Michael Steiner, bestuurslid voor R&D bij Porsche AG, was ter plaatse getuige van de titelwinst en verklaarde: “De tweede constructeurstitel van Porsche bevestigt andermaal hoe sterk het ontwerp van de 919 Hybrid wel is. Het in Weissach ontwikkelde prototype sluit zich aan bij andere belangrijke racewagens van Porsche, die eveneens op hun tijd vooruit waren, zoals de 718 RS, 904, 917 of 956. Deze bolides schreven stuk voor stuk autosportgeschiedenis en zorgden allemaal voor een boost in de ontwikkeling van de productiewagens. Dat geldt ook voor de 919 Hybrid. Ik ben trots op het hele team.”


Fritz Enzinger, vicepresident LMP1, voegde hieraan toe: “Dit grote succes was enkel mogelijk dankzij een geweldige teaminspanning. Monteurs, ingenieurs, rijders en nog veel meer mensen achter de schermen hebben hier hard voor gevochten en werden nu al voor de tweede keer beloond, na 2015. Dit is niet alleen een bewijs van het potentieel van de 919 Hybrid, maar ook van de uitmuntendheid van het team. Ik wil iedereen dan ook van harte bedanken.”


Voor de futuristische Porsche 919 Hybrid is dit een nieuw hoofdstuk in zijn succesverhaal. In 2014 debuteerde het Le Mans-prototype klasse 1 (LMP1) met een uniek aandrijfconcept. Sindsdien heeft Porsche twee keer de 24-urenrace van Le Mans gewonnen, waarmee zijn totaal aantal overwinningen in 2015 op 17 en in 2016 op 18 kwam te staan. In 2015, wat het tweede seizoen was voor het jonge team, won Porsche ook de wereldtitel voor constructeurs. Vorig jaar ging de rijderstitel naar het trio Bernhard/Hartley/Webber na een zenuwslopende finale in Bahrein. Met nog één race te gaan wordt het kampioenschap op dit moment aangevoerd door Le Mans-winnaars Dumas/Jani/Lieb. Op 24 races heeft de Porsche 919 Hybrid in totaal al 13 overwinningen en 15 poleposities verzameld.

 

Terwijl het Porsche Team de lauwerkransen aaneenrijgt op het circuit, worden de belangrijkste successen geboekt in het Porsche Research and Development Center in Weissach vlak bij Stuttgart. Daar werd de 919 Hybrid, die een totaal systeemvermogen van 900 pk (662 kW) levert, ontworpen in nauwe samenwerking met de ontwikkeling van de productiewagens. Zijn verbrandingsmotor is een baanbrekend staaltje van downsizing. De compacte 2.0 V4-benzinemotor is drukgevoed en drijft de achteras aan met bijna 500 pk (368 kW). Twee verschillende energierecuperatiesystemen slaan remenergie van de vooras en uitlaatenergie op in een lithium-ionbatterij. Daaruit put de elektromotor desgewenst energie om de vooras aan te drijven met een bijkomend vermogen van meer dan 400 pk (294 kW).


Met het ontwerp van de hybridesystemen van de 919 leverde de raceafdeling pionierswerk, met name op het vlak van hoogspanningstechnologie. De 919 doet dus dienst als een experimenteel laboratorium voor het spanningsniveau voor toekomstige elektrische sportwagens voor de openbare weg. Zo werd de knowhow die op het circuit werd bijeengesprokkeld, door de ontwikkelaars van productiewagens gebruikt om de vierdeursconceptcar Mission E te voorzien van 800-volttechnologie. Porsches eerste zuiver elektrisch aangedreven sportwagen voor de openbare weg zal nog dit decennium in productie gaan. 

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos