Wereldkampioenschap Endurance FIA WEC - 6 Uur van Spa-Francorchamps

Bronzen medaille voor Porsche in Spa-Francorchamps

Zaterdag tekenden er vier officiële Porsches present in de Belgische Ardennen, om er deel te nemen aan de tweede manche van het wereldkampioenschap endurance (WEC), de prestigieuze 6 Uur van Spa-Francorchamps. Beide 911 RSR hadden een moeilijke wedstrijd in GTE-Pro, maar in LM P1 wist één 919 Hybrid op het derde podiumtrapje te finishen.

 

Heel wat punten

Porsche heeft zijn stempel gedrukt op de 6 Uur van Spa-Francorchamps. Met vier officiële wagens in de FIA WEC, een manche van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, maar ook een schitterende hospitality die bijna 400 genodigden van de Porsche Centres mocht ontvangen was de firma uit Stuttgart sterk aanwezig tijdens de tweede manche van het wereldkampioenschap endurance.

 

De start werd zaterdagnamiddag om 14u30 onder een stralend zonnetje gegeven. Nadat teamgenoot Neel Jani de wagen op pole had gezet ging André Lotterer met de #1 Porsche 919 Hybrid als eerste door de eerste bocht. Toen de banden het wat lieten afweten moest de meest Belgische aller Duitse rijders na zowat 30 minuten de leiding afstaan, waarna hij al zijn ervaring gebruikte om een verstandige wedstrijd af ter werken. Samen met teammaats Neel Jani en Nick Tandy legde Lotterer uiteindelijk beslag op een vierde plaats.

 

Na moeilijke kwalificaties, waarbij de wagen niet hoger geraakte dan een vijfde startplek, wierp de #2 Porsche 919 Hybrid van het trio Hartley-Bernhard-Bamber zich al snel op als een ernstige kandidaat op de zege. Een leegloper in het eerste deel van de race en een contact met een andere deelnemer – waardoor een deel van de voorvleugel moest worden vervangen – veroorzaakte echter kostbaar tijdverlies.

 

Brendon Hartley, Timo Bernhard en Earl Bamber finishten als derde, om amper 35 seconden van de winnaars. “Ik kon een goed ritme aanhouden”, aldus Earl Bamber, in 2015 nog winnaar van de 24 Uur van Le Mans. “Ik volgde makkelijk de #8 Toyota die enkele uren later zou winnen. Maar opeens voelde de achtertrein onstabiel aan. Het team had snel begrepen dat ik een lekke band had en ik moest door de pitstraat om het wiel linksachter te laten vervangen. De rest van de race konden we zonder problemen afwerken. De Toyota’s, en al zeker de #7 die als tweede wist te finishen, bleken heel snel dit weekend. Maar we zijn heel blij dat we een podium wisten te veroveren, en vooral dat we heel wat informatie voor de 24 Uur van Le Mans wisten te verzamelen.”

 

Gemengde gevoelens voor de 911

Het Porsche GT Team zal geen onvergetelijke herinneringen aan het verblijf in de Belgische Ardennen overhouden. De twee officiële 911 RSR geraakten in de kwalificaties niet hoger dan een vijfde en een zesde plaats in de GTE-Pro categorie, met de #91 van Lietz-Makowiecki voor de #92 van Christensen-Estre. De twee Duitse GT’s wisten op zaterdag de schade te beperken en gingen na zes uur als vierde en vijfde van de klasse over de streep. Toch kon de Porsche-clan niet tevreden zijn over hun prestaties. “Het was een lastige race”, bevestigt Frédéric Makowiecki, samen met Richard Lietz vierde. “We finishten op twee ronden van de winnaars en dat bewijst dat we niet performant genoeg waren. Toch leverde het team uitstekend werk, zodat we na ontgoochelende kwalificaties toch nog iets konden rechtzetten. Bovendien is het altijd een plezier om op dit prachtige circuit van Spa-Francorchamps te rijden!”

 

De twee 911 RSR van de oude generatie beleefden in GTE-Am heel verschillende wedstrijden. De #86 van Gulf Racing (Wainwright-Foster-Barker) was de eerste van de opgevers, maar de #77 van Dempsey-Proton Racing (Cairoli-Ried-Dienst) reed naar een magnifieke tweede plaats, op slechts dertig seconden van de overwinning.

 

In het voorprogramma van de 6 Uur van Spa-Francorchamps werd ook de eerste manche van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux gehouden, met een indrukwekkend peloton van ongeveer 40 Porsche 911 (type 991) GT3 Cup. De eerste wedstrijd op vrijdagnamiddag werd gedomineerd door Dylan Derdaele (Belgium Racing), die met ruime voorsprong won voor Jurgen Van Hover (Speedlover) en Yannick Hoogaars (Speedlover).  ’s Anderendaags zette de Limburger een bisnummer neer, deze keer met winst voor Xavier Maassen (DVB Racing) en Ayhancan Guven (Toksport WRT). Menno Van de Grijspaarde (GP Elite) en Pierre Piron (Mediacom) wisten te winnen in categorie B.

 

Contacteer ons
Over Porsche

Profiel van de groep

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 

Porsche
Grand'route | Grote baan 395
1620 Drogenbos